5 anledningar till att skriva bok om din kompetens

By | 24 januari, 2018

skriva en bok om din kompetensÄr du specialist inom ett särskilt ämne? Vill du dela med dig av din kunskap till omvärlden? För att sälja mer, öka på ditt anseende i branschen eller för att inspirera andra? Här är 5 anledningar till att skriva en bok om din kompetens!

Är böcker verkligen framtiden då? Ja, en titt på Svenska förläggareföreningens siffror visar att de senaste årens bokutgivning ligger relativt konstant de senaste åren och ingenting tyder på att den siffran håller på att gå ned. Det kan på ett sätt verka motsägelsefullt i den tid vi lever med tillgång till snabb information som är i ständig förändring. Eller är det just därför som så många skriver? För känslan av att producera något hållbart och varaktigt, som inte slängs i pappersåtervinningen eller försvinner i flödet av sociala medier- uppdateringar?

Så här är anledningarna till varför du ska skriva en bok om din kompetens:

1. Sprida ny kunskap inom ett ämne
Du kanske har utvecklat en ny säljmetod eller löst problemet med barn som inte kan sova på nätterna. Givetvis ska du dela med dig av din kunskap så att du kan hjälpa frustrerade säljare eller trötta småbarnsföräldrar.

2. Säljmaterial för dig och ditt varumärke
Skriver du en bok om din expertis marknadsför du dig själv som expert, vilket gör dig mer synlig och höjer ditt anseende. Är du en flitig föreläsare är boken ett klockrent komplement och en förlängd arm av dig och din expertis.

3. Ha som give-away till dina kunder
Det är alltid trevligt att kunna ge bort en gåva till dina kunder/gäster/prenumeranter. En tryckt bok med dina bästa tips, inspiration, övningar eller nya rön inom ditt segment kommer uppskattas av dina fans och ger även mycket goodwill till dig. Du kan också ge bort den i samband med mässor eller andra event. Inte lika lätt att slänga som en flyer 🙂

4. Boken som ditt stora visitkort
Tänk att ha en hel bok att breda ut sig på där du kan berätta om dig, din specialistkompetens, bakgrund, dina värderingar och kärnvärden. Snacka om stort (och tjockt!) visitkort.

5. Boken som kurslitteratur
Beroende på vem du är och inom vilken bransch du verkar kanske du vill sprida din kunskap som kurslitteratur, handbok eller läromedel. Kan din specialistkompetens vara intressant för universitet, yrkeshögskolan eller andra privata utbildningar?

Alla dessa punkter hör i någon mån ihop såklart – allt handlar om att du vill nå ut med något du kan för att hjälpa, inspirera eller utbilda andra. Vilken specialistkompetens sitter du på? Vad kan du bidra med?

Vill du läsa flera inlägg om fackböcker?
Hur skriva synopsis för fackbok?

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.