Gästbloggat: Om egenutgivning, av BoD – Books on Demand

By | 18 januari, 2017
Linda Reumann BoD

Linda Reumann jobbar med marknadsföring och PR på BoD.

I dag gästbloggar Linda Reumann från Books on Demand på bloggen om egenutgivning. Hur gör man om man vill ge ut sin bok själv? Hur stor är den ekonomiska risken? Hur når man ut? Det och mycket mer besvaras i detta inlägg.

Egenutgivning ett populärt tema och en omdebatterad fråga

Ofta blir många professionella titlar refuserade av de stora, redan etablerade bokförlagen och författarna får det svårt att publicera sina verk, speciellt debutanter. I och med förlagens urvalsprocesser skapas ett slags monopol på marknaden vilket gör att de bestämmer vad vi alla skall läsa. Konsekvenserna kan bli att debuterande författare tappar motivationen, blir besvikna och kanske i värsta fall ger upp sina författardrömmar.

Med hjälp utav egenutgivning öppnar vi upp möjligheter på marknaden för alla, och däribland många duktiga och ambitiösa författare. Detta innebär att berättelser och åsikter nu kan nå en offentlighet utan att stoppas eller behöva passera de stora bokförlagens grindvakter. Alla får på så vis en chans att skriva och publicera sin bok och läsarna bestämmer vad de vill läsa. Målet med att skriva en egen bok är inte alltid att nå framgång utan man kanske bara vill nå ut till en viss publik inom specialiserade ämnen, områden eller genrer. BoD bidrar till att dessa författare med ett speciellt fokus eller mål kan hitta sina egna läsare. Egenutgivning är relativt nytt jämfört med den traditionella bokmarknaden, styrd av bokförlagen. Många författare blir idag mer och mer medvetna om sina möjligheter och vi ser att intresset ökar kraftigt. Denna trend kommer att fortsätta att öka och utvecklas, och även dess möjligheter.

För att lyckas som egenutgivare på bokmarknaden kommer även andra teman i fokus som man får ta hand om själv, t.ex. korrekturläsning, boksättning, omslagsdesign, etc. Man kan därför inte bara fokusera sig på skrivandet. Man måste övertyga läsaren om att köpa boken vilket gör att layout, språkgranskning, utformning och även baksidans text är otroligt viktig. Ofta har man bara några sekunder på sig att lyckas fånga läsarens uppmärksamhet.

Det krävs inte heller bara en professionell bok utan även att man har en väl utvecklad marknadsföringsplan. Det är viktigt att vara aktiv i sociala medier och att skapa ett brett nätverk med andra experter, bloggare och journalister inom branschen. En utmärkt förutsättning för att marknadsföra sin bok är att man skapar sin egen webbsida, vilken man kan länka till i sociala medier, recensioner eller kanske tidningsartiklar. Många författare väljer medvetet egenutgivning för att själva ha kontrollen över utgivningen, men det kräver också mer kunskap på området och mer arbete.

Så vad är bäst, egenutgivning vs. förlag? Betyder det att egenutgivning innebär kvalitativt sämre böcker än förlagsböcker? Ja, i vissa fall stämmer det eftersom inte alla lägger ner lika mycket tid på just skrivstilen, innehållet, korrekturläsningen och designen. Många egenutgivare befinner sig fortfarande i en lärofas, men trenden går mot allt mer professionella egenutgivare. Marknaden och nya företag, som erbjuder olika slags tjänster och möjligheter, utvecklas och växer snabbt. I framtiden kommer det att finnas ännu fler vägar att välja, oavsett utgivningsväg.

BoD har lång erfarenhet inom egenutgivning och är ledare i Europa. Hos BoD trycks böckerna först när en beställning kommer in och en titel kan beställas från 1 exemplar – alltså helt utan risk och utan stor investering. Om författaren vill trycka böcker för eget bruk är tjänsten gratis –­­ man betalar endast för sina tryckta exemplar.

För att ge ut en bok med BoD laddar författaren upp sina färdiga bokfiler genom användarportalen myBoD eller sänder in dessa per mejl, beroende på vilket paket författaren bestämmer sig för. BoD erbjuder även ett flertal valfria författartjänster såsom korrekturläsning, boksättning eller professionell omslagsdesign. BoD:s försäljningskanaler är väldigt omfattande. I Sverige samarbetar vi med Förlagssystem, BTJ och Bokinfo. På den internationella marknaden katalogiseras böckerna på den engelskspråkiga samt på den tyska marknaden.

Även e-böcker ligger i tiden och BoD konverterar författarens bokfiler så att de blir anpassade till olika läsplattor. E-boken katalogiseras hos bl.a. Elib, Google Play, Amazon och i Apple iBookstore.

Vad som är viktigt för varje författare att tänka på är att när man väl bestämmer sig för att ge ut sin bok själv så måste den vara så professionell som möjligt. För att kunna göra detta krävs mycket tålamod och tid. Rom byggdes inte på en dag, som man brukar säga. Ett bra bokprojekt kräver också tid och bearbetning för att lyckas.

För mer information om BoD, besök oss på www.bod.se.

bod_logo

 

3 thoughts on “Gästbloggat: Om egenutgivning, av BoD – Books on Demand

  1. Eva

    Det är verkligen intressant med hela egenutgivningstrenden. Det verkar finnas hur många tjänster och varianter spm helst. Om det är möjligt att ställa en fråga till bloggästen kommer en här. När det gäller egenutgivare som gör sin första bok: vad ser du som de riktiga snubbeltrådarna? Finns det något särskilt moment som många missar eller underskattar? Förstasidesformgivning? Typografi? Korrekturläsning?
    /Eva 🙂

    Reply
  2. Emma Åhlén

    Det här svaret fick jag från Linda:
    Hej Eva!

    Det är först och främst viktigt att tänka igenom och planera sitt bokprojekt noga. Du får fundera på vilka mål du har och vilken publik du riktar dig till.

    – Lägg ner mycket tid på språkgranskning och korrekturläsning, som är en så viktig del för att din bok skall bli en framgång. Med hjälp av språket kan man nå fram med rätt budskap till läsaren, göra boken intressant och skapa en röd tråd boken igenom. BoD erbjuder olika tjänster inom området: http://www.bod.se/forfattare/forfattartjanster.html.
    – Bokens inlaga borde vara korrekt och välstrukturerad. Vi har många bra tips på vår hemsida som kan hjälpa dig på vägen. Under följande länk finner du information om den strukturella uppsättningen av boken: http://www.bod.se/hjalp-och-service/nedladdningar.html, se ”Tips&råd” > ”Den strukturella uppsättningen av en bok”.
    – Du får tänka igenom bokutformningen, fundera på format, papperssort, bindningstyp beroende på vilken typ av bok du vill ge ut. Under följande länk kan du bekanta dig med vår bokutformningsmöjligheter: http://www.bod.se/forfattare/ge-ut-bok/bokutformning.html.

    Som egenutgivare tar man själv hand om marknadsföringen utav boken. Om man vill nå ut till många läsare är marknadsföringen en otroligt viktigt del. Det är viktigt att man är aktiv i sociala medier, att man bloggar, eventuellt har en egen författarwebbsida och att man är aktiv på olika event – t.ex kan man ordna läsningar. Vår marknadsföringsguide kanske kan ge dig fler tips: http://www.bod.se/forfattare/forfattartjanster/marknadsforingsguide.html.

    Vi råder alla författare att investera tid när man börjar att planera ett nytt bokprojekt, för det är många bitar och delar som man måste tänkas igenom.
    Gå gärna in på vår hemsida http://www.bod.se och besök även vår blogg för att få tips, råd och mer utförliga svar på dina frågor: http://www.bod.se/fingerprint/se/.

    Bästa hälsningar
    Linda
    BoD – Books on Demand

    Reply
  3. Pingback: Ge ut din egen bok via BoD! - LoveLaholm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *