Att skriva fackbok

By | 6 april, 2018

Att skriva fackbok är ett utmärkt sätt att marknadsföra sig själv och sitt varumärke. Det är ett bra sätt för kanske framför allt lite mindre företag att sticka ut hakan och visa att de är, eller vill bli, en auktoritet inom området. Man kan givetvis också skriva en fackbok om sin hobby, något man har extra mycket kunskap inom och kanske vill lära ut åt andra.

Vad är det man ska tänka på när man ska skriva fackbok? Att gräva där du står är ett tips och nästan en förutsättning för att det ska bli bra och unikt. Det är ju din vinkel som är din USP (Unique Selling Point) och det minimerar även din research.

skriva fackbok

Att välja ämne

Men vi tar det från början. Vad är det du vill förmedla? Utgå ifrån dig själv och din vardag, vilka lärdomar har du gjort i livet eller vad är ditt specialintresse. Har du ett brinnande intresse för 80-talshårdrock? Har du sparat alla dina OKEJ-tidningar från barndomen med alla dina gamla idoler, ja, men då kanske det är ditt ämne? Kanske är du inredare med specialistkompetens på feng shui, eller en PR-konsult som hjälper företag att synas i sociala medier?
Många väljer att skriva en bok om sin profession, som ett led i marknadsföringen av sig själv och sitt företag. Att skriva fackbok om sin expertis är ett sätt att positionera sig på marknaden och visa sig som en auktoritet. 

Om vi tänker USP igen så kanske du har varit sjukskriven för utmattning till exempel. Då kanske du vill rikta dig till utmattade kvinnor och ge tips på hur de kan hitta sin väg tillbaka genom feng shui. Där har du din specifika nisch och din unicitet. Dra nytta av dina specifika kunskaper.

I valet av ämne är det också relevant att tänka på vad som skrivits om det tidigare. Hur kan du göra idèn så unik som möjligt?

Vem är din målgrupp?

Vem är din tänkta läsare? Ringa in din målgrupp så att du vet vem du skriver till. Är det personer inom samma bransch som du? Eller personer som enbart delar din passion för ditt ämne? Är det nybörjare eller personer som vill vidareutvecklas inom sitt område? Se till att verkligen lära känna din målgrupp så att du vet hur du ska anpassa ditt innehåll. Var inte rädd för att nischa dig och tänka smalt.

Vilket är ditt syfte?

Nu när du vet vilken målgrupp du har är det lätt att få kläm på syftet. Det här hänger ihop med ditt syfte – varför vill du skriva fackbok? Är syftet att informera människor om exempelvis nya skatteregler, lära ut en arbetsmodell eller vill du helt enkelt bara bidra med underhållning och förströelse? Här gäller det att hitta ditt varför.  Att avgränsa och ringa in ditt syfte handlar lika mycket om att veta vad du inte vill skriva om. I inredningsexemplet igen kan det handla om att du bara vill skriva om hur man ska tänka gällande möbler, men inte om växter.

Hur strukturerar man sin fackbok?

I vilken ände börjar man, hur strukturerar man sin text? En bra grundregel är att tänka “tratten” eller den upp-och-ned-vända triangeln. Börja övergripande och gå allt smalare, från omvärldsanalys till att bli allt mer specifik in i ditt ämne. Då visar du också att du har koll på vad som gjorts inom ditt område tidigare men presenterar samtidigt dina nya upptäckter, kunskaper eller metoder inom ämnet.

Berättarröst och perspektiv

Så kommer vi till ditt berättarperspektiv, din röst. Ska du berätta i jagform eller ha ett mer allmänt tilltal? Hur personlig vill du vara? Det här beror såklart på vilket ämne du skriver om och hur din ingång i ämnet ser ut. Skriver du om din resa från utbränd till framgångsrik företagare är det oundvikligt att vara personlig, där är snarare frågan hur du drar gränsen till ditt privatliv. Är ditt ämne istället hållbart mode är det inte lika självklart att du ska skriva i jagform, men återigen, allt beror på syftet.

Oavsett hur du väljer att göra är du som författare någon som läsaren måste förhålla sig till, vilket har att göra med din trovärdighet och auktoritet inom ämnet. Läsaren vill och behöver veta vad du har för relation till det du skriver om. Så även om du inte skriver din bok i jagform bör ett förord eller en inledning finnas med, där du introducerar dig själv och hur din resa har sett ut så att texten hamnar i ett sammanhang. Det ger dig legitimitet.

Läs fler inlägg om att skriva fackbok:
Skriva synopsis för fackbok

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.